Bij oldtimers en klassiekers komt het vaak voor dat de airco-installatie gedurende langere tijd niet gebruikt is, dit heeft verschillende negatieve effecten. Afdichtingen in het systeem worden niet gesmeerd zoals tijdens het in bedrijf zijn van de installatie. De rubber slangen van het systeem hebben altijd een natuurlijke porositeit. Tijdens het draaien van de installatie zal zich op de binnenkant van de slangen een oliefilm afzetten die deze porositeit grotendeels tegengaat en voor een afdichting van de rubber slangen zorgen. Wordt de installatie gedurende langere tijd niet gebruikt, dan zal deze oliefilm verdwijnen en zal het koudemiddel via deze weg sneller zijn weg naar buiten vinden. Duracool 12a fungeert, behalve als koudemiddel, tevens als “drager” voor de olie in het systeem en zorgt daarmee voor de smering ervan. Indien er nog slechts een deel van het koudemiddel in het systeem aanwezig is, zal de compressor van de airconditioninginstallatie onvoldoende gesmeerd worden. Wat ervoor kan of zal zorgen dat de aircocompressor heetloopt en in het ergste geval vastloopt. Dit vormt dan ook een hoofdreden voor het feit dat een aircosysteem regelmatig (advies: om het jaar) onderhouden dient te worden d.m.v. het bijvullen van het ontsnapte koudemiddel. Want het ontsnappen van koudemiddel zal nooit voorkomen kunnen worden, wat voor airco-installatie of wat voor merk en type auto u ook bezit. Probleem voor een relatief kleine groep mensen die nog een oude R12 (Freon) airconditioninginstallatie in hun auto hebben, is dat er geen R12 meer geproduceerd en gebruikt mag worden. Dit is in 1995 uitgefaseerd. Dit komt door de grote belasting van R12 op het milieu, de zogenaamde GWP (global warming potential). 1 Kg R12 staat gelijk aan 8,5 ton aan CO2! Veel specialisten zullen u wellicht aanraden uw oude R12 systeem om te bouwen of te “retrofitten” naar het sinds de negentiger jaren algemeen in airconditioninginstallaties toegepaste R134a, indien mogelijk??!Oude systemen (R12) maken gebruik van minerale olie die meegenomen wordt door de R12/freon in het systeem en daardoor circuleert. Elke keer als het koudemiddel langs de pomp komt wordt deze dus met de olie in het koudemiddel gesmeerd. Probleem bij “retrofitten naar R134a” is dat de bestaande minerale olie in het R12 systeem zich niet vermengt met het nieuwere R134a, dus niet circuleert en blijft zitten waar het zich toevallig in het systeem bevindt. De compressorpomp wordt op dat moment niet of nauwelijks meer gesmeerd zodat heetlopen van de pomp op den duur een feit is. Dan zou je denken dat je met het vervangen van de olie van de compressor dit probleem kunt oplossen, maar er spelen helaas nog andere zaken een rol. Zo zijn de rubberen afdichtingen en slangen van het oude R12 systeem vrijwel nooit bestand tegen het agressievere R134a koudemiddel en zullen deze binnen bepaalde tijd van binnenuit “oplossen”. Met alle gevolgen van dien. Een goede retrofit is dan ook eigenlijk slechts mogelijk indien, naast de compressorolie, alle rubberen onderdelen (O-ringen, slangen, vergeet de asafdichting van de compressor niet!) vervangen worden. Soms kan de asafdichting van de compressor niet vervangen worden door een exemplaar dat bestand is tegen het R134a gas en dient de gehele compressor vervangen te worden. Na een dergelijke ingrijpende retrofit dient het complete systeem vervolgens gespoeld te worden zodat alle resten van de oorspronkelijke minerale olie uit het systeem verwijderd worden en tenslotte kan het systeem met R134a afgevuld te worden. Dit is een op z’n minst omslachtige en over het algemeen dure aangelegenheid! En daarbij dus totaal overbodig omdat er al jaren geleden goede vervangende koudemiddelen voor R12 op de markt zijn.
-
Kortom: het ontbreken van voldoende koudemiddel is dus de meest voorkomende storing die bij oldtimers en jongtimers en vooral in het voorjaar opgemerkt wordt of door het wisselen van eigenaar. Dit kunt u voorkomen door de airco regelmatig te laten controleren op het juiste koudemiddel en de hoeveelheid ervan. Het vullen van uw R12 installatie met Duracool 12a is dus verreweg de meest praktische, voor de hand liggende en minst kostbare methode om uw R12 airconditioninginstallatie weer in ere te herstellen. Mocht het zo zijn dat u na het lezen van deze uitleg nog aanvullende vragen heeft, kunt u me altijd mailen of bellen voor extra informatie of natuurlijk voor het maken van een afspraak om uw oude R12 airco-installatie weer nieuw leven in te blazen!
Openingstijden:
Van begin april tot begin september
op vrijdagen
Planning alleen telefonisch
+31 610679008
Geldrop
Info@aircobolt.nl
Klaar terwijl u wacht!